Introduktion til CubeSats og kommunikation med satellitter

Ansvarlig Christoffer Karoff

Arrangementets art og varighed Foredrag efterfulgt af satelit-kommunikation (udendørs) og opgaveregning, ca. 3 timer. Udviklet til EMUs læreplan “Fysik i det 21. århundrede”.

Indhold  Denne øvelse introducerer eleverne til studenterprojektet DISCO - DanIsh Student Cubesat prOgramme - som er et samarbejde mellem landets universiteter om at opsende studenterbyggede satellitter. Eleverne mødes af en studerende fortæller om DISCO-projektet samt overvejelser, der skal gøres i forbindelse med en satellit. Herefter tages eleverne udenfor hvor der skal trackes en eller flere satellitter ved brug af en medbragt mobil jordstation. Afslutningsvist vil eleverne i grupper løse nogle enkelte rumbaserede fysik-opgaver.

Antal deltagere Max 30

Forudsætninger Fysik A, fysik B eller Astronomi C

Øvrige oplysninger Hent lærebogen her: https://esero.dk/aktiviteter/introduktion-til-satellitkommunikation/. Beskrivelse samt opgaver i denne PDF.