Spørg om fysik og astronomi

Vores publikumsservice "Spørg IFA" og "Ask.astro" er genopstået her under et andet navn!

Hvis du har et spørgsmål om fysik eller astronomi, vil vi gerne her i IFA's brevkasse prøve at finde svaret til dig

Kan du ikke finde svaret på dit spørgsmål her på siden, kan du skrive til phys@au.dk, med emnet 'Spørg IFA'.

Der kommer mange spørgsmål ind til Institut for Fysik og Astronomi (IFA) på Aarhus Universitet, og vi besvarer dem så godt, vi kan.

Du får dit svar sendt til din e-mail-adresse. Nogle af svarene vil fremover også kunne læses her på siden. Vi garanterer naturligvis, at du kan være anonym, men vi skal kende dit navn.

Inden du skriver til os så prøv, om du kan finde svaret i listen til venstre med allerede besvarede spørgsmål, eller et af de andre steder, som vi henviser til nedenfor.

Opgaver til brug i gymnasiet

Vi hjælper jer meget gerne, hvis I har gjort jeres forarbejde grundigt, og er kørt fast. Vi vil helst have jeres spørgsmål på e-mail. Kun i helt særlige tilfælde har vore forskere og studerende mulighed for at give interviews.

Vi har en besøgsservice for de gymnasiale uddannelser, hvor der også er mulighed for at udføre forsøg i et af vore laboratorier på Aarhus Universitet. Desuden har vi en hel del andre aktiviteter for skole- og gymnasieelever. Det kan du finde mere om i menuen ovenfor, under Vidensudveksling.

Er du journalist?

Aarhus Universitet har række ekspertlister for de enkelte institutter. Eksperterne ved Institut for Fysik og Astronomi kan findes her

Her kan du finde flere spørgsmål og svar:

Vi har allerede svaret på en række spørgsmål - dem kan du finde her til venstre.

• Niels Bohr Instituttet ved Københavns Universitet har også en fin spørgetjeneste Spørg om Fysik
  • Danmarks Tekniske Universitets rumafdeling DTU-Space har en meget fin rumportal VildMedRummet.dk hvor der er masser af både information om rummet og underholdning med rumtemaer.
  • BlivAstronaut.dk kan du finde en masse om astronauternes arbejder, og om hvordan du skal forberede dig, hvis du vil søge om at blive astronaut hos Den Europæiske Rumfartsorganisation ESA - næste ansøgningsfrist er i 2027.
  • Eksperimentarium fysik
  • Eksperimentarium astronomi
  • Videnskab.dk

Desuden findes der en række gode podcasts og YouTubeportaler om rummet, om fysik og om astronomi.