Studenterkollokvium - Rasmus Brøgger Najbjerg: Usynlighed

Vejleder: Martin Kristensen

Mandag den 11. maj kl. 14.15
Fysisk Auditorium

Usynlighed har en høj folkeinteresse og kendes fra science fiction og fantasy, såvel som fra forskningens verden. Med forskellige metoder er det muligt at opnå variationer af usynlighed. En simpel metode er med kameraer og projektører, og en mere avanceret tilgang fås ved anvendelsen af metamaterialer. Disse metamaterialer har mange eksotiske egenskaber, så som negativt brydningsindeks. Det viser sig, at metamaterialer, i al deres mangfoldighed, kan anvendes til talrige formål, der som helhed vedrører manipulation af bølger. Lad mig allerede nu spolere din forventning om at kunne snige dig usynlig fra kollokviet, men tillad mig at udvide din horisont indenfor, hvorvidt, det er muligt at praktisere denne science fiction drøm.