Studenterkollokvium, Christian Kappel: Pilot Wave/Bohm-mekanik

Partikelbaner i dobbeltspalte-eksperimentet

Mandag 25. april 2022,  kl. 14:15 - 15:00

Vejleder: Klaus Mølmer

Pilot Wave/Bohm-mekanik (herfra blot Pilot Wave) er en fortolkning af kvantemekanik, hvor der udover bølgefunktionen også er en partikel med en position. Kollokviet vil begynde med en kort gennemgang af dobbeltspalteforsøget. Derefter vil ”lærebogsformalismen” blive introduceret; det bliver en kort introduktion, da det antages at være kendt stof. Derefter introduceres de grundlæggende antagelser i Pilot Wave, og dobbeltspalte-eksperimentet bruges til at vise forskellen på Pilot Wave og ”lærebogsformalismen”. Derefter følger en uddybning af Pilot Wave i form af kvantepotentialet, og et par eksempler der illustrerer pointerne. Næste point er en beskrivelse af målinger; hvordan de kan beskrives i formalismen, og hvordan de generelt i lige så høj grad ”laver” som ”afslører” egenskaber ved systemet. Til sidst er en kort gennemgang af kritik af Pilot Wave.