Søren Ulstrup ansættes som lektor

Søren Ulstrup er pr. 1. april 2022 ansat som lektor i eksperimentel fysik ved Institut for Fysik og Astronomi.

Privat foto: Søren Ulstrup

Hans forskning handler om at forstå de elektroniske og optiske egenskaber af atomtynde materialer med henblik på at udvikle nye kvantekomponenter. Til dette formål udnytter han synkrotronstråling ved ASTRID2, hvor han har etableret en ny strålelinje til at visualisere kvantetilstande i materialer på mikro- og nanometer længdeskalaer.

Søren har været ansat på Aarhus Universitet siden 2017 som adjunkt. Han er uddannet civilingeniør fra henholdsvis Aalborg Universitet og Danmarks Tekniske Universitet og fik sin ph.d.-grad i eksperimentel fysik fra Aarhus Universitet i 2014. Gennem sin karriere har han forsket ved Lawrence Berkeley National Laboratory i Berkeley, Californien, USA.

Søren er født i Aalborg og opvokset i Aalborg-forstaden Frejlev. Han bor nu i Højbjerg med sin hustru Nina, søn Axel og hund Cleo og nyder at bakse med sit gamle hus eller løbe en tur i skoven.

Det vil senere blive meldt ud, hvor og hvornår den nye lektor vil holde sin tiltrædelsesforelæsning.