Nikolaj Thomas Zinner udnævnt til professor

Han er pr. 15. oktober 2020 ansat som professor i teoretisk fysik

Nikolaj Thomas Zinner er pr. 15. oktober 2020 ansat som professor i teoretisk fysik på stillingsopslaget Full Professor or Associate Professor in theoretical physics with focus on new quantum phenomena in solid state and nanoscale systems.

Nikolajs forskning omhandler kvantemekaniske systemer fra de helt små til de lidt større, både med henblik på grundforskningsspørgsmål om, hvad der er muligt i kvantefysikkens verden, samt i et større perspektiv omkring anvendelsen af kvantemekaniske systemer i fremtidens teknologi.

Nikolaj har været ansat på Aarhus Universitet siden 2010, senest som lektor siden 2013. Han er uddannet fra Aarhus Universitet, hvor han i 2007 fik sin ph.d.-grad. Gennem sin karriere har han forsket ved Harvard University i USA, samt ved Niels Bohr Instituttet. Nikolaj har gennem sin karriere ved AU været meget aktiv i forskellige fora og råd samt været mentor for yngre forskere fra flere forskellige fakulteter. Nikolaj er i øjeblikket ansat som vicedirektør på AIAS, hvor han desuden bestrider et Jens Christian Skou Fellowship.

Det vil senere blive meldt ud, hvor og hvornår den nye professor vil holde sin tiltrædelsesforelæsning.