Mie Andersen ansat som lektor

Hun er pr. 1. september 2021 ansat som lektor i teoretisk materialefysik

Foto: Ida Marie Jensen (AU Foto)

Mie Andersen er pr. 1. september 2021 ansat som lektor i teoretisk materialefysik ved Institut for Fysik og Astronomi.

I sin forskning arbejder hun på at forstå den katalytiske aktivitet af forskellige materialer, fra metal- eller oxidpartikler i en kemisk reaktor til støvkorn i det interstellare rum, ved hjælp af kvantemekaniske beregninger, maskinlæring og mikrokinetisk modellering.

Mie har været tilknyttet AIAS på Aarhus Universitet siden februar 2021.

Hun er uddannet fra Aarhus Universitet, hvor hun i 2014 fik sin ph.d.-grad. Gennem sin karriere har hun forsket ved CEMES-CNRS i Toulouse, Frankrig samt Technische Universität München i Tyskland.

Mie er født i Roskilde og opvokset nær den lille by Ødsted vest for Vejle. Hun bor nu i Vejle med sin mand og søn på 2 år og dyrker gerne oplevelser i naturen som vandre- cykel- og løbeture.

Det vil senere blive meldt ud, hvor og hvornår vores nye lektor vil holde sin tiltrædelsesforelæsning.