Mens I var væk, har ASTRID og ASTRID2 fået en lillesøster

De af jer, som kommer eller går via IFAs hovedindgang har ikke kunnet undgå at se, at der er opstillet en smuk LEGOmodel af vores lagerring ASTRID2. Selvom den er yderst realistisk, så er den helt ufarlig - kuplen omkring opfanger selv den mindste LEGOtronstråling!

ASTRID2 LEGOmodel med personale. Foto: Nyk Jones.
ASTRID2 LEGOmodel med personale. Alle fotos: Nyk Jones.

Fredag den 4. september klokken 12, når vi alle igen kan være sammen på instituttet, fejrer vi det med en lille komsammen, og der vil blive arrangeret en officiel indvielse af modellen.

Modellen forestiller ASTRID2 i en skala, som er tæt på 1:15. Ideen til modellen er nogenlunde lige så gammel som ASTRID2 selv. Det var Nyk Jones, som fik ideen, og som har stået for design og opbygning, med lidt hjælp fra andre på ISA.

Modellen er designet i et af de byggeprogrammer, som er velegnede til den slags, og hvor man til slut let og elegant kan få udskrevet en liste over de klodser, som skal til. Der er gået omkring 2000 klodser og adskillige aftener til arbejdet, fortæller Nyk.Illustration: Nyk Jones.

Selve byggearbejdet tog nogle dage, da det endelig kom i gang. Som med mange andre af de digitalt designede LEGO modeller, så hænger de fint sammen i den digitale version, men programmet tager ikke højde for klodsernes vægt og bøjelighed, så der måtte bestilles ekstra klodser, og der blev ændret lidt i designet så modellen blev mere holdbar.

Undervejs kom der også flere detaljer til. Læg mærke til, at man kan se, hvad der faktisk befinder sig i alle elektronikskabene. Det er nu ikke legoklodser, men fotografier, efter forslag fra Niels Hertel , taget on location ved storesøsteren, og det giver et lille ekstra elegant pift.

Inden I nu får ideer om at kaste jer ud i konkurrence med ISA, og bygge jeres egen model, må vi nævne, at modellen af ASTRID2 ikke kan købes i handelen, og at den heller ikke bliver foreslået til produktion via LEGO Ideas, så skal det absolut være, må I gå i gang med at raide ungernes klodsekasser derhjemme.