Hvad laver de på IFA under nedlukningen?

Tre astronomer tager for eksempel stjernebad på Anholt!

I nattemørket på Anholt er det ikke svært at finde Jupiter og Saturn. Foto: Frank Grundahl

Hvornår har du sidst set Mælkevejen?

Stjernehimlen over os skal ses ved ægte nattemørke, og det er efterhånden en mangelvare i store dele af den vestlige verden. Men lysforurening er et problem, som heldigvis får stigende opmærksomhed i disse år. Anholt hører til blandt de absolut mørkeste steder i Danmark, og foreningen Dark Sky Anholt arbejder ihærdigt for at opnå et officielt Dark Sky-certifikat – til glæde for øens turisme, beboere og alle andre, der holder af mørket og stjernehimlen.

Astronomerne ved Aarhus University støtter varmt initiativet, og den 11.-12. august deltog Hans Kjeldsen, Ole J. Knudsen og Frank Grundahl i arrangementet ’Stjernebad på Anholt’ med foredrag og forevisning af stjernehimlen i ørkenen på Anholt i anledning af stjerneskudsbygen Perseiderne.

En pegelaser er nyttig ved forevisninger på stjernehimlen. Her udpeger Ole J. Knudsen stjernen Arkturus i sommerstjernebilledet "Isvaflen" for deltagerne - og ser derfor ikke det fine stjerneskud bag ham! Foto: Frank Grundahl.

Hvis du også vil opleve stjernehimlen og Mælkevejen, er det ganske gratis – du skal blot gå ud en skyfri aften inden månen står op og finde et mørkt sted uden gadelamper og andre lyskilder i nærheden. August og september er et godt tidspunkt for stjernekiggeri. Husk at værne om nattemørket, så også fremtidige generationer kan opleve Mælkevejen med egne øjne! Du kan læse om initiativet Dark Sky Anholt på Facebook https://lnkd.in/eEnxmXX