Danske studerende skal sende deres egen satellit op næste sommer

Det Danske Studenter CubeSat Program DISCO vil i samarbejde med den nordjyske virksomhed Space Inventor sende sin første satellit op med en Falcon-9 raket en gang i sommeren 2022. Satellitten vil indeholde en række mindre studentereksperimenter samt fungere som en kommunikationsstation for radioamatører over hele verden.

En 1U-CubeSat er 10 cm på hver led, og vejer 1 kg. Foto: Space Inventor
En 1U-CubeSat er 10 cm på hver led, og vejer 1 kg. Illustration: Space Inventor

Nye muligheder

Opsendelsen af den første satellit er nu bestilt hos firmaet Momentus til at skulle finde sted i sommeren 2022 med en Falcon-9 raket. Satellitten vil være en såkaldt CubeSat på 10x10x10 cm og med en masse på 1 kg. Satellitten vil indeholde en række små eksperimenter som de studerende lige nu arbejder på at definere. En af ideerne går på at undersøge muligheden for at bruge samme frekvens som et almindeligt trådløst netværk, til at kommunikere mellem satellitter. Dette vil kunne gøre det muligt for nogle af de efterfølgende DISCO-satellitter at sende langt større datamængder ned til Jorden. Det kunne f.eks. være billeder, der viser udviklingen i brugen af de arktiske egne i takt med at isen omkring Grønland forsvinder.

Skal bruges til undervisning på både universiteterne og i gymnasierne

”Det er ret vildt, at jeg nu som en del af mit studie sidder og udvikler en kommunikationsenhed til en satellit, jeg også skal være med til at sende op allerede næste år” fortæller Aleksander Brøndum Bille, der lige nu laver bachelorprojekt på Institut for Fysik og Astronomi ved Aarhus Universet. I sit bachelorprojekt skal Aleksander opbygge en prototype til de jordstationer, der efter opsendelsen skal lånes ud til danske gymnasier og dermed give danske gymnasieelever mulighed for at tale med DISCO satellitterne.

DISCO er udviklet under det danske partnerskab for rumrelaterede uddannelser.

CubeSat prototype. Foto: Space Inventor.

Logokonkurrence

Alle satellitmissioner har et sejt logo, eller en mission patch som det hedder på engelsk, og det skal DISCO derfor også have. Vi udlodder derfor et Astro Pi kit for det sejeste mission patch for DISCO programmet. For inspiration prøv at google mission patch. Astro Pi er en lille Raspberry Pi computer udviklet af The Raspberry Pi Foundation i samarbejde med den Europæiske Rumorganisation ESA. Astro Pi kittet består af en Raspberry Pi 3, et Sence HAT kort med en række indbyggede måleinstrumenter, et kamera og en strømforsyning. Astro Pi-sættet gør dig i stand til at udvikle eksperimenter som de kunne udføres på en CubeSat.

Forslag til et mission patch for DISCO programmet skal uploades på DISCO Facebook siden inden 9. maj for at være med i konkurrencen. https://www.facebook.com/DanishStudentCubeSatProgram

For mere information:

Christoffer Karoff (AU)

21183926 karoff@geo.au.dk

Jens Dalsgaard Nielsen (AAU)

2872 8753 jdn@es.aau.dk

Mads Toudal Frandsen (SDU)

6550 4521 toudal@sdu.dk

Sebastian Büttrich (ITU)

7218 5126 sebastian@itu.dk

Karl Kaas (Space Inventor)

31208210 karl@space-inventor.com