AU-støtte til Andreas Mogensens næste rummission

Formidlingen af rummissionen Huginn til den Internationale Rumstation ISS blev skudt i gang mandag den 22. maj 2023 ved et møde i Industriens Hus i København. Aarhus Universitets Naturvidenskabelige Fakultet leverer to ambassadører til projektet.

Huginnambassadørerne 22. maj 2023. Foto: DI
Demonstration af undervisningsforløb ved elever fra ASTRA. HKH Kronprins Frederik, undervisnings- og forskningsminister Christina Egelund og ESA-astronaut Andreas Mogens ser på. Ravnen i forgrunden er udlånt fra Naturhistorisk Museum, Aarhus. Foto: DI
HKH Kronprins Frederik får forklaret om den Falcon 9 raket, som astronaut Andreas Mogensen bliver opsendt med fra Florida i august 2023. Raketmodellen har til dagligt hjemme på 5. etage i bygning 1520 på Aarhus Space Centre, men er udlånt til lejlighede. Foto: DI

Ambassadørerne er Ole Egges Bjælde, som er museumsinspektør på Science Museerne og Ole J. Knudsen, som er kommunikationsmedarbejder ved Aarhus Space Centre. Deres opgaver i det kommende års tid er, sammen med de 18 andre Huginn-ambassadører at formidle mulighederne for alle i Danmark til at kunne bidrage til rumforskning og rumteknologi. Som ESA-astronaut Andreas Mogensen sagde ved kick-offmødet: "Vi skal også bruge smede og elektrikere for at kunne sende mennesker og teknologi ud i rummet."

Ved kick-offmødet blev den nye webportal Rumrejsen.dk lanceret. Den skal være første informationskontakt for alt, hvad der vedrører Huginn-missionen og skal være paraply for alle de aktører, som er involverede i både de forskningsopgaver og den formidling, som missionen omfatter.

Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik er protektor for Rumrejsen. Han var levende interesseret i det, som blev præsenteret på mødet, men mente adspurgt, at han selv var for gammel til at komme på rumrejse!