Videnskabsministeren nedsætter rådgivende rumudvalg med professor Jørgen Christensen-Dalsgaard som formand

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen udpeger medlemmer til nyt udvalg, der skal rådgive om dansk prioritering inden for rumfart. – Internationalt samarbejde om rumfart giver danske forskningsmiljøer og virksomheder mulighed for at udforske nogle enestående grundforskningstemaer, siger videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen.

Rumudvalget vil bestå af ti personer med erfaring inden for bl.a. rumforskning og innovation samt varetagelse af myndighedsopgaver ved hjælp af rumteknologi:

• Professor Jørgen Christensen-Dalsgaard, Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet (formand for udvalget)
  • Lektor Anja C. Andersen, Dark Cosmology Center, Københavns Universitet
  • Kontorchef Lola Bahl, Kort og Matrikelstyrelsen
  • Adm. direktør Git Becker, Printca
  • Afdelingschef Charlotte Wiin Havsteen, Farvandsvæsenet
  • Direktør Carsten Jørgensen, Terma Space
  • Sektionsleder Georg Bergeton Larsen, Dansk Meteorologisk Institut
  • Professor Peter Norsk, Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet
  • Forskningspolitisk chef Charlotte Rønhof, DI
  • Professor Niels Skou, DTU Space

Udvalget skal især rådgive videnskabsministeren om prioritering og strategi for dansk deltagelse i Den Europæiske Rumorganisation ESA's programmer.

Se hele pressemeddelelsen på fi.dk.