To ud af 13 nye prismodtagere fra Carlsbergfondet er fra IFA

Det er Thomas Pohl og Jeffrey Hangst, som begge modtager en af de prestigefyldte "Semper Ardens" bevillinger

Carlsbergfondets bomærke

Thomas Pohls forskningsprojekt hedder 'Quantum Control of Light'. Målet er at opnå en så nøjagtig kontrol med lys, at det bliver muligt at manipulere enkelte lyskvanter og eventuelt at opbygge en lysstråle kvant på kvant.  Projektet udføres i samarbejde med Klaus Mølmer, IFA, og Sebastian Hofferberth, Syddansk Universitet.  Bevillingsoversigten kan findes på Carlsbergfondets hjemmeside her.

Jeffrey Hangsts projekt "The ALPHA-3 Project" er den anden Semper Ardens modtager. Hans projekt er en del af sporjagten efter Universets forsvundne antistof. På CERN arbejdes der med at forstå og beskrive anti-hydrogen med lige så stor nøjagtighed som vi kender almindelig hydrogen. Bevillingsoversigten kan findes på Carlsbergfondets hjemmeside her.