Student Colloquium, Ulver Graves Hvidt: Energilagring – Hvad skal der til for at udfordre fossile brændstoffer

Energidensitet for forskellige energilagringsmetoder

Onsdag 29. november 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Mogens Christensen

Hvorfor bruger vi stadig fossile brændstoffer? I Danmark er en stor del af vores elforsyning dækket af vindkraft. Men vindkraft forsyner os med energi bogstaveligt talt, som vinden blæser. Derfor vil det være smart at kunne gemme overskydende energi, når der produceres mere end der forbruges, til en vindstille nat. Fossile brændstoffer er pt. stadig den mest behændige løsning, når det gælder biler da de har den højeste kombination af energi per masse og per volumen, bortset fra atomkraft. Vi har derfor brug for energilagringstekniker, der kan er omtrent lige så effektive som fossile brændstoffer.

Men mens vi venter på at en superleder ved stuetemperatur kommer og reder os, så lad os tage et kig på en af de mange energilagringsteknikker, der forskes i: Faststofhydrogenlagring.

Som eksempel ses her på undersøgelser af hydridet MgTiH3. En gruppe lavede beregninger på stoffet ved brug af density functional theory, og en anden gruppe prøvede at simulere tilføjelse af ekstra hydrogenatomer til det.