Studenterkollokvium - Tobias Rasmussen: Aharonov-Bohm effekten: Er elektromagnetiske potentialer virkelige?

Mandag 9. november 2020,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud / Zoom

To elektronstråler (blå) bevæger sig udenfor en solenoide, hvorigennem der løber en konstant strøm. De mærker ikke magnetfeltet, som kun er inde i solenoiden, men er det det samme som at der ingen solenoide var?

Supervisor: Aurelien Dantan

Fra klassisk elektromagnetisme ved vi, at det er de elektromagnetiske kraftfelter E og B, som påvirker ladede partikler. Vi kan regne os frem til kraftfelterne ved hjælp af de elektromagnetiske potentialer. Disse betragtes som nyttige matematiske værktøjer til at udregne kræfter, men ikke som noget fysisk. De er ikke engang entydige, idet vi kan få de samme kraftfelter med forskellige potentialer.

I kvantemekanikken ser vi til gengæld, at det er potentialerne som indgår i Schrödingerligningen for en ladet partikel. På den baggrund startede Yakir Aharonov og David Bohm i 1959 en kontrovers ved at foreslå, at de elektromagnetiske potentialer er virkelige og kan påvirke ladede partikler, selv når de færdes i områderne hvor der ingen kraftfelter er!

Det skulle vise sig lettere sagt end gjort at få overbevist skeptikere, samt at designe et eksperiment der endegyldigt påviser de elektromagnetiske potentialers eksistens og fysiske indflydelse.