Studenterkollokvium, Tobias Møller

Caption: En kunstnerisk illustration af Tokamak ved ITER.

Torsdag 4. november 2021,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Hans Fynbo

Title:  ITER-verdens dyreste eksperiment

Med en stigende befolkning på jorden og med øget velfærd kommer energibehovet til at stige. Det er blevet gjort klar, at den måde vi producerer strøm på med fossilebrændstoffer, ikke er en holdbar løsning. Så hvorfor ikke blive inspireret af den energikilde som har været vigtigste for Jorden, nemlig solen. Solen får sin energi ved at fusionere de lettere kerner som brint og helium til tungere kerner, hvor en omdannelse af energi finder sted.

I dette studenterkollokvium vil det grundlæggende fysik bagved fusion blive præsenteret. I fordraget vil vi blandt andet kigge på hvordan man kan lave fusion på jorden og hvilken udfordringer forskerne lige nu arbejder med. Især tokamakken vil komme i fokus, hvor det grundlæggende vil blive fortalt. Desuden vil der blive fortalt om en af verden ’dyreste’ eksperimenter, der er ved at blive bygget i det sydlige Frankrig.