Studenterkollokvium, Tobias Lysdal Norrbohm: Hvordan fungerer en cykel?

Væltevinkel og drejevinkel af en cykel. Når den vælter, drejer den, så den vælter til den anden side. Disse dæmpede svingninger gør cyklens bevægelse stabil.

Torsdag 24. november 2022,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Henrik B. Pedersen

Vi ved alle, at man generelt er ret stabil på en cykel i fart. Mange af os ved måske endda, at selv en rytterløs cykel kan være stabil, men ved vi hvorfor? De fleste af os har nok en intuition om, at det er impulsmomentet af hjulene, der gør cyklen stabil.

Men hvad hvis jeg sagde, at man kan lave en stabil cykel uden impulsmoment? Betyder det, at hjulenes impulsmoment er ligegyldig, eller er der flere effekter, der gør cyklen stabil?

Som fysiker, burde det være muligt at svare på dette spørgsmål. Derfor vil jeg i mit kollokvium undersøge, hvad der bidrager til en cykels stabilitet ved at kigge på cyklens bevægelsesligninger. Ud fra disse kan vi forhåbentlig få et større indblik i, hvorfor en cykel er stabil, og hvordan en gruppe ingeniører har kunne lave en stabil cykel uden impulsmoment.