Studenterkollokvium, Sofie Kamp Stougaard: Hvordan redder vi Jorden fra et asteroidenedslag?

Kunstners fremstilling af en asteroide på vej mod Jorden. Billede taget fra

Torsdag 4. maj 2023,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Christoffer Karoff

Chicxulub-krateret i Mexico er et levn fra fortiden, der beskriver hvordan dinosaurerne blev udryddet for 66 millioner år siden ved en asteroide, ramte Jorden. For 10 år siden ramte en næsten 20 meter asteroide ned over Rusland, hvilket resulterede i 112 hospital indlæggelser og bygningsskader på mere end 7.000 bygninger i det nærliggende område. Dette ledte til en forøget interesse i hvordan vi kan detektere objekter i rummet, der er på kollationskurs med Jorden, samt hvordan man kan beskytte Jorden mod asteroider, så vi kan undgå en udryddelse af livet som vi kender det på Jorden.
I dette kollokvium vil der blive set på trusler fra objekter i rummet, samt om der er grund til at frygte Jordens undergang, ved at se på hyppigheden af asteroide nedslag. Derudover vil de mulige metoder for at afbøje en asteroides bane blive gennemgået, samt hvilke fordele og ulemper der er for hver metode. Til en afslutning, vil resultaterne af NASAs DART mission blive gennemgået, samt dens indflydelse på fremtidens forsvars mod rumtrusler.