Studenterkollokvium - Simon Vindbæk Jensen: Fysiker, kend din computer!

Mandag 26. februar 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Brian Julsgaard

Computere. Vi har alle haft en, rørt lidt ved den, men ved vi egentlig hvordan den fungerer og hvad den husker?

Som fysiker møder man nogle gange forventninger om at kunne forklare alt teknologi. Som i alt. Der er nærmest uendelig mange fænomener i verden og desværre har man ikke nok tid til at udforske alle. Computere er dog blevet en så indgroet del af hverdagen, at man ikke kan lade være med at undre sig over, hvordan sådan nogle apparater kan huske og gøre så mange ting samtidig med at gøre det så hurtigt.

Den første faststof transistor blev lavet i 1947 i Bell Labs. Det vandt en Nobelpris i 1956 til Bardeen, Shockley og Brattain. Hvordan ledte den til det vi kender som solid-state drive (SSD) og hvordan en computer laver udregninger? For at forstå dette kræver det kendskab til fysik og logik.

Vær med til at tage kontrollen tilbage og dykke ned i den fysiske verden bag computeren.