Studenterkollokvium - Simon Panyella Pedersen: Spin-kæder og et bud på en spin-transistor

Mandag 12. februar 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Supervisor: Nikolaj Zinner

I fremtidens kvantecomputere vil man bruge qubits, som den grundlæggende enhed. Altså en enhed som har to kvantemekaniske tilstande, og som kan interagere med andre enheder af denne type. Disse to niveauer skal så svare til de digitale 0 og 1. Sådan et to-niveau system kaldes et spin, som altså dermed ikke nødvendigvis refererer til et egentligt impulsmoment, og kæder af disse i forskellige konfigurationer skal udgøre hardwaren i en kvantecomputer.

Jeg vil i mit kollokvium kort fortælle om, hvad man vil med spin-kredsløb; den teori, vi bruger til at beskrive spin-kæder; samt implementeringen af spin-kredsløb vha. superledende elektriske kredsløb - specielt udnyttelsen af den ikke-lineære Josephson junction-komponent, der giver anledning til en qubit.  Derefter går jeg videre til at fortælle om mit arbejde med en bestemt 6-spin-kæde, som er en kandidat til en spin-transistor. Jeg vil gå i dybden med min fremgangsmetode, og til sidst viser jeg et eksempel på mine resultater, idet jeg gennemgår data fra mit bedste bud på et par af tilstande, som kan hhv. åbne og lukke for spin-strømmen gennem transistoren.