Studenterkollokvium - Simon Nyberg ThomsenDetektion af tumorer og blodpropper ved diffusionsvægtet MRI

Tirsdag 28. april 2020,  kl. 13:15 - 14:00

Zoom (114-347-845)

Metastaser set på et DW-MR

Supervisor: Per Rugaard Poulsen

Billeddannelse ved magnetisk resonans (MRI) er et vigtigt og livreddende værktøj i lægevidenskaben til diagnosticering af lidelser. I forhold til andre typer scanninger, er grundprincippet i MRI mere komplekst, men det tillader til gengæld en stor variation i, hvilke typer væv der kan vægtes på billederne.

Diffusionsvægtet-MRI (DW-MRI) er en teknik udviklet til at afbillede vandets diffusion i kroppen. Teknikken har vist sig at være særdeles anvendelig til hurtig diagnosticering af nogle livstruende tilstande som blodpropper i hjernen, og visse typer af kræft. Teknikken er stadig under udvikling til mere avanceret brug.

Jeg vil i dette kollokvium forklare mekanismerne og teknikkerne bag billeddannelse med magnetisk resonans. Derudover vil jeg prøve at give en forståelse af princippet bag diffusionsvægtet-MRI, hvorfor at det er så effektivt til at opdage nogle lidelser, og hvilken fremtid teknikken har.