Studenterkollokvium - Sheila Lærkegaard Johansen: ”Kan forskningen hjælpe en elitegymnast?”

Onsdag 15. april 2020,  kl. 14:15 - 15:00

Zoom (592-777-195)

Gymnast under bomøvelse til verdensmesterskaberne.

Supervisor: Henrik B. Pedersen

I Danmark dyrker omkring 5% af den danske befolkning foreningsgymnastik, men mange kender måske bedst gymnastikken fra OL, hvor idrætsgymnastikken har været repræsenteret i mere end 100 år. Gymnastikken har udviklet sig voldsomt, og sværhedsgraden af de gymnastiske elementer er steget eksplosivt. Man kan undre sig over, om denne udvikling primært skyldes mange timer i træningssalen, eller om gymnasterne har taget fysikken i betragtning i bestræbelsen på at forbedre deres teknik?

I gymnastikforskningen undersøges gymnasternes teknik primært ud fra to metoder; observation og simulering. I dette kollokvium vil jeg tage udgangspunkt i en simpel tumblingkombination og ud fra undersøgelser baseret på begge metoder, vil jeg belyse mulige fokuspunkter og forbedringer for en gymnast ved afsæt til et slutspring. Kan en gymnast forbedre sine spring ved hjælp af forskningen? Og giver forskningens resultater mening set fra en gymnasts perspektiv?