Studenterkollokvium - Rasmus Klitgaard: Railguns

Onsdag 15. april 2020,  kl. 15:15 - 16:00

Zoom (929-332-129)

Projektil fra railgun affyret med over 7 gange lydens hastighed antænder luften.

Supervisor: Aurelien Dantan

Mange har hørt om det elektromagnetiske våben, kaldet en “railgun”. Men hvad er en railgun og hvordan fungerer den?
Både den amerikanske flåde og den kinesiske flåde har brugt milliarder af kroner til at udvikle railguns og er for nyligt begyndt med at montere dem på deres skibe.
Hvorfor er det et attraktivt våben for supermagterne?
Jeg vil undersøge hvordan railguns er blevet brugt i film og litteratur og om der er forskel på dem man kan se i film og dem som der bliver udviklet.
Kan man udvikle railguns ligesom dem man har set fra Hollywood og på PC-skærmen?
Dette spørgsmål vil jeg forsøge at svare på ved brug af elektrodynamik og klassisk mekanik.
Jeg kommer ind på hvordan railguns kan bruges til militært formål, men også til mere fredelige ting som opsendelser til rummet, og jeg diskuterer hvilke udfordringer man løber ind i.