Studenterkollokvium - Rasmus Berg Jensen: Symfoniske bækkener – jagten på kaos

Torsdag 31. oktober 2019,  kl. 14:15 - 15:00

To bækkener som kendt fra symfoniorkesteret.

Supervisor: Karsten Riisager

Symfoniorkesteret består af mange forskellige instrumenter delt ind i forskellige grupper. Bagerst i orkesteret står slagtøjsgruppen og et af de mest iøjnefaldende instrumenter er her bækkenerne. Det virker ikke til at være svært at slå to metalplader sammen, men siges dog det at være et af de sværeste instrumenter at mestre.

For at forstå dette instrument vil kollokviet forsøge at besvare spørgsmålet: Hvilken fysik karakteriserer et godt bækkenslag? For at besvare dette spørgsmål vil jeg introducere grundlæggende bølgemekanik fra Newtons 2. lov og gennem forskellige simplere systemer opbygge et ordforråd til at beskrive bækkenernes lyd. De vigtigste pointer vil jeg understøtte med demonstrationer af forskellige instrumenters lyd og guide lytteren til at høre den omtalte fysik, således at teori og praksis kobles.