Studenterkollokvium, Rahim Zahirovic: Kan man observere relativistiske effekter i hverdagen, og hvordan ville verden se ud, hvis lys var meget langsommere?

Relativistiske effekter forklarer bl.a. hvorfor guld har en gul farve, sammenlignet med mange andre metaller som er hvide i udseendet.

Torsdag 14. december 2023,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Allan H. Sørensen

I 1905 udgav Einstein en epokegørende artikel, som præsenterede, hvad der senere skulle blive kendt som den specielle relativitetsteori. Den specielle relativitetsteori viste bl.a., at tid og rum ikke var uafhængige størrelser, på trods af at de fleste af vores dagligdagserfaringer giver dette indtryk. Ti år senere, i 1915, fuldendte Einstein arbejdet med offentliggørelsen af den almene relativitetsteori, hvor tyngdekraften er indarbejdet og central.

På trods af at relativitetsteorien er en essentiel del af fysikken i dag, så ser man ofte kun dens relevans nævnt og effekter inkluderet, i forbindelse med højenergi fysik, kosmologi eller som et sidste kapitel i en teoretisk lærebog om et helt andet emne.

I mit kollokvium vil jeg gerne vise, at der findes relativistiske effekter som man kan observere, bare ved at man færdes i sin hverdag, om end man måske ikke tænker over det. I den forbindelse vil jeg også kigge på hvad effekterne af en lavere værdi for lysets hastighed ville være, da lysets hastighed er den styrende faktor for relevansen af relativistiske effekter.