Studenterkollokvium, Petros Adel Samu

KATRIN’s spektrometer der bliver transporteret gennem den tyske by Eggenstein-Leopoldshafen i 2006.

Fredag 26. november 2021,  kl. 09:15 - 10:00

Fys. Aud.

Vejleder: Karsten Riisager

Titel: Hvor stor er neutrinomassen?

Neutrinoens masse er stadig et mysterium, men fysikken kommer tættere og tættere på en løsning. Da standardmodellen blev udarbejdet, troede man, at neutrinoen var masseløs, men eksistensen af neutrinooscillationer har modbevist denne påstand. Udfordringen består i at neutrinoen har den mindste masse af alle de massive elementarpartikler. Faktisk er den mange størrelsesordner mindre end elektronen, som ellers har den mindste kendte masse. De sidste mange årtiers arbejde på at måle neutrinoens masse er kulmineret i KATRIN (Karlsruhe Tritium Neutrino Experiment), som er det seneste forsøg på at måle neutrinoens masse.

I dette kollokvium kigges der på neutrinoen i standardmodellen og dets egenskaber. Der kigges også på, hvordan vi kan vide, at neutrinoen har en masse, og hvordan denne kan måles ved at undersøge spektret af betahenfald. Der kigges netop på betahenfaldet af tritium i KATRIN. Ydermere gives der et indblik i KATRIN’s opbygning og andre aspekter af eksperimentet, der belyser hvor stor en milepæl dette eksperiment er.