Studenterkollokvium - Peter Friis Møller: Super flares - er vi truet?

Torsdag 6. december 2018,  kl. 15:15 - 16:00

X8.2 Solar flare observeret Sept. 10, 2017. Kilde: NASA/SDO/Goddard

Supervisor: Christoffer Karoff

Fænomener på Solen har stor betydning for vores liv her på Jorden. Solen er i stand til at ændre vores hverdag markant, når den producerer de største eksplosioner i hele solsystemet. Her danner Solen kraftige eksplosioner kendt som Solar flares, og kan endda sende store mængder plasma mod Jorden.  Historien gemmer på flere eksempler på, hvordan eksplosioner på Solen har påvirket vores civiliserede samfund. Ud fra dette kan man overveje, hvad ville der ske, hvis Solen, producerede en kæmpe flare i dag? Faktisk har man undersøgt en lang række andre sol-lignende stjerner, og fundet at disse kan producere disse såkaldte Super flares, der er mange gange større end de største flares vi har oplevet på Solen.

I dette kollokvium vil jeg gennemgå hvordan Solen producerer disse begivenheder, hvad de betyder for os og om Solen vil kunne producere en Super flare.