Studenterkollokvium - Nilo Alberto Kjer Lopez de la Rica: Rumtrusler

Fredag 21. maj 2021,  kl. 13:15 - 14:00

Fys. Aud. / Zoom

Illustration af en Flye-eye teleskop.

Vejleder: Christoffer Karoff

Selv under en global pandemi hvor en dødelig virus har dræbt millioner af mennesker over kloden, skal vi ikke glemme, at der findes trusler fra oven der kan komme hvert øjeblik og udslette jorden og alt liv på den. Chicxulub-krateret i Mexico er et levn fra fortiden der beskriver dinosaurernes undergang fra 65 millioner år siden. For 6 år siden ramte en næsten 20 meter stor meteor i Rusland. Hvornår kommer den næste, og hvad kan vi gøre?

I dette kollokvium vil vi se på rumtrusler specielt i form af Near Earth Objects. Her vil vi bl.a. se på diverse rumprogrammer som The International Asteroid Warning Network som The European Space Agency har sat i gang. Vi vil se på, hvordan asteroider kan spores og hvordan vi kan forhindre dem, der udgør en trussel for jorden. Vi vil se på den første rummission til at afbøje en asteroides bane og hvordan det kan bringe os et skridt videre til en reel forsvar mod mulige trusler og meget mere.