Studenterkollokvium - Morten Kuhlwein: Shors Algoritme – Kvantecomputere vs. kryptering

Torsdag 24. oktober 2019,  kl. 14:15 - 15:00

I fremtiden vil kvantecomputere være i stand til at bryde meget af den kryptering vi anvender i dag.

Supervisor: Klaus Mølmer

Hvorfor er kvantecomputere i stand til at udføre visse beregninger mere effektivt end klassiske computere? Hvor klassiske computere benytter "klassiske bits" til at repræsentere data udnytter kvantecomputere såkaldte qubits. En klassisk bit kun kan repræsentere de diskrete værdier "1" og "0", mens qubits er i stand til at antage en vilkårlig superposition mellem disse. For en række specifikke problemstillinger muliggør dette langt hurtigere beregninger.

Ét af de mest berømte eksempler er primtalsfaktorisering. I 1994 viste Peter Shor at kvantecomputere vil være i stand til at faktorisere store tal eksponentielt hurtigere end klassiske computere. Flere udbredte krypteringsteknikker bygger på at dette ikke er muligt, hvilket betyder at kvantecomputere vil kunne bryde meget af den kryptering vi anvender i dag.

I dette kollokvium vil jeg gennemgå Shors algoritme, så du kan lære hvordan man bryder kryptering på en kvantecomputer!