Studenterkollokvium, Mikkel Sewerin Daugaard: Edderkoppespind

En edderkop hængende i dens producerede Dragline Silk.

Onsdag 11. oktober 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Steen Brøndsted

I dette kollokvium udforskes edderkoppespindets forbløffende egenskaber. Jeg præsenterer edderkoppesilkens enestående egenskaber, såsom silkens store styrke, robusthed. Målet er at forstå strukturen bag edderkoppesilkens egenskaber. Derudover undersøger jeg, hvordan det komplekse 3D-spindelvæv kan beskytte edderkoppen mod hvepse og samtidigt indfange fluer. Jeg fremviser hvordan edderkoppesilken kan bruges i ukonventionelle sammenhænge, helt fra nøjagtige fugtighedssensorer til medicinske anvendelser. Endelig diskuteres de industrielle forbedringerne og problemer angående masseproduktion af edderkoppesilken. Her sammenlignes edderkoppesilken med de materialer (fx kevlar og stål) som silken skulle erstatte. Kollokviet vil dirigere rundt i fysikkens, biologiens og ingeniørvidenskabens sammenflettede verden for at vække en dybere forståelse af disse unikke naturfænomener.