Studenterkollokvium, Mikkel Kirkegaard Thomsen: Variational Quantum Algorithms

En skitse af den generelle proces for en kvantealgoritme, som udnytter det kvantemekaniske variationsprincip. Bemærk at kombinationen af kvantemekaniske beregninger og klassiske optimeringsmetoder, er karakteristisk for netop denne type af algoritme.

Torsdag 7. december 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Supervisor: Dmitri Fedorov

I 1982 gav Richard Feynman en forelæsning på MIT. Har fremlagde han ideen om at udnytte kvantemekaniske mekanismer til at løse datalogiske problemstillinger, som ikke kan løses på en klassisk computer. Selvom der er sket meget indenfor computerteknologi siden hans forelæsning, er hans udlæg om begrænsningerne ved den klassiske bit model stadig lige så relevante i dag, som dengang.

I dag er ”Quantum Computing” et stort og vidtrækkende forskningsfælt, og de første fysiske kvantecomputere er endda bygget og klar til at vise os lidt af hvad der forhåbentlig venter. Algoritmer, baseret på det kvantemekaniske variationsprincip, har her vist sig at være en lovende kandidat til at opnå såkaldt ”Quantum Advantage” nu.

I mit oplæg vil jeg begynde med at danne et fundament for at kunne forstå hvad kvantealgoritmer egentlig er og belyse hvorfor de overhovedet er spændende at snakke om. Til slut vil jeg ende med at vise egne, simple, simuleringer af et kvantemekanisk kredsløb.