Studenterkollokvium, Mie Louise Lauridsen: Kuglebane med loop

Kuglebane med loop

Torsdag 27. oktober 2022,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Henrik B. Pedersen

Kuglebaner er et kendt legetøj, som de fleste har prøvet at lege med. Kuglebaner sælges både til børn og voksne, og har forskellige udformninger, niveauer og designs. Søger man på kuglebaner på google kommer der forskellige hjemmesider op som alle prøver at sælger kuglebaner på at du træner intuition, kreativitet og problemløsning. En enkel hjemmeside prøver endda at sælge kuglebaner på at du lærer en masse fysikbegreber.
Jeg har selv leget med kuglebaner som barn, hvor jeg tit byggede loops, her undrerede jeg mig over forskellige ting, en af dem var hvorfor kuglen skal starte så højt oppe for at komme rundt i loopet? Men nu hvor jeg er fysikstuderende, har jeg andre spørgsmål om kuglebaner: Som er der energibevarelse? Hvilke kræfter påvirker kuglens bevægelse? Og hvilken rolle spiller rotation?
Jeg vil i dette kollekvium se på hvad for nogle spørgsmål en fysiker som mig har om en kuglebane med loop og prøve at svarer på disse undervejs.