Studenterkollokvium - Matias Wallenius: Helikopteren: Hvordan virker den?

Torsdag 5. april 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Steen Brøndsted Nielsen

Helikopteren er et luftfartøj, som under flyvningen holdes oppe af luftens virkning på en eller flere rotorer. Den mest kendte type helikopter består af en hovedrotor, som genererer opdrift og fremdrift, samt en halerotor til at modvirke kraftmomentet fra hovedrotoren.

Den første helikopter fløj i 1907 blot få år efter brødrene Wright for føreste gang fløj med deres flyvemaskine. Nu til dags er helikopteren et hverdags syn, men har du nogensinde tænk over, hvordan den virker? Har du tænkt over, hvordan den genererer opdrift og fremdrift, eller om den har en tophastighed? Har du tænkt over, hvad der sker hvis motoren sætter ud, mens den er i luften. Falder den, som en sten, eller om kan den svæve sikkert tilbage til jorden? Disse spørgsmål og flere til vil blive besvaret i dette kollokvium. Der vil blive gået I dybden med de fysiske effekter, som får denne maskine til at flyve.