Studenterkollokvium - Maria Wilcken Nørgaard: Et spørgsmål om tid

Torsdag 8. november 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Persistence of Memory, Salvador Dali 1931.

Supervisor: Ulrik Ingerslev Uggerhøj

Hvad er tid?

Tid er central for vores forståelse af verden. Som mennesker kender vi os selv som tidslige væsner; vi fordriver tiden, mangler den, forsøger at udnytte den bedst muligt og frygter dagen den løber ud. Som fysikere er tidsbegrebet ”t” grundstenen i vores teorier og fysiske forståelse; den optræder over alt – et standardiseret sekund, en fjerde dimension i universets rumtid, en retningsbestemt forandring.

Trods vores intime kendskab til tiden og hyppige brug af tidsbegrebet, forbliver tidens væsen til dels uhåndgribelig. Hvad er den tid, vi kender så godt? Ifølge fysikeren Carlo Rovelli er tiden en illusion – et menneskeligt perspektiv på en tidsløs verden. Men hvad vil det sige at leve i en verden uden tid? Hvordan kan vi forholde os til en sådan illusion?

I dette kollokvium vi jeg gennemgå nogle af Rovellis tanker om tidens illusion, introducere hvad det kan betyde at verden er uden tid og overveje muligheden for en tidsløs fysik. Jeg ønsker at åbne op for spørgsmålet om tid, der kan være nøglen til relationen mellem menneske og univers.