Studenterkollokvium - Marco Majland: Kvantetermodynamisk Ottokøleskab i superledende kredsløb

Mandag 21. oktober 2019,  kl. 15:15 - 16:00

Abstrakt termodynamisk model for to varmereservoirer der vekselvirker med en qubit (to-niveau system). Qubitten har to energiniveauer der, ved at tune et eksternt magnetisk felt, kan drives ind og ud af resonans mellem de to reservoirer. Denne mekanisme er essentiel i at realisere en Ottocyklus.

Supervisor: Niels Jakob Søe Loft (Nikolaj Thomas Zinner)

I forbindelse med den stigende interesse indenfor mesoskopiske apparater som kvantemekaniske varmemaskiner og køleskabe, er teorien for kvantemekanisk termodynamik blevet meget central. Da denne teori er en sammenføring af to ellers uafhængige teorier, navnlig termodynamik og kvantemekanik, er det interessant at studere ækvivalenser mellem frihedsgraderne i disse to teorier. Dette kollokvium vil adressere netop det spørgsmål med udgangspunkt i den klassiske Ottocyklus. Denne cyklus er en fire-stadie proces som realiserer en køleskabsmekanisme. Men kan man lave en korrespondance mellem de klassiske frihedsgrader for en sådan cyklus og dens kvantemekaniske ækvivalente? Og hvordan forstås klassiske koncepter som varmeoverførsel og arbejde i en kvantemekanisk kontekst? Som praktisk eksempel illustreres dette ud fra et Ottokøleskab realiseret teoretisk i et superledende kredsløb.