Studenterkollokvium, Mads Hansen Baatrup

Vindmøller er udset som den primære energikilde i Danmark i fremtiden

Mandag 22. november 2021,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Hans Fynbo

Title: Jordens Energiressourcer

Da mennesket lærte at beherske ilden, stiftede det samtidig bekendtskab med træ som energiressource. Pludseligt blev det muligt at producere varme om vinteren, lys om natten og at tilberede nærende mad. Længe var træ den primære energiressource, men sidenhen har mennesket lært at tæmme kul og olie som energiressourcer.

Forskere har siden 1970 udgivet artikler der dokumenterer, hvordan en fortsat energiudvinding på baggrund af træ, kul og olie vil medføre voldsomme forandringer af Jordens klima. Diskussionen om klimaforandringer og energiforbrug er en smeltedigel af politik, økonomi og naturvidenskab, og hovedbetingelsen for at kunne deltage er en grundlæggende forståelse for, hvad en energiressource er samt hvilke energiressourcer der findes.

Jeg vil I mit foredrag komme ind på hvordan man kvantificerer energiressourcer samt hvilke forskelligartede problematikker der er forbundet med dem. Endeligt, forsøger jeg at sammenligne energiressourcer, inden jeg kort beskriver forskellige fremtidsscenarier.