Studenterkollokvium - Lica Wong: Fra Manhattanprojektet til Large Hadron Collider: Big Science i fysik

Torsdag 1. december 2016,  kl. 14:15 - 15:00

Fra Manhattanprojektet til Large Hadron Collider: Big Science i fysik

Lica Wong

Vejleder: Kristian Hvidtfelt Nielsen

1/12/2016 kl. 14
Fysisk Auditorium

For over 100 år siden kunne en fysiker nemt udføre sin forskning mere eller mindre selvstændigt med relative simple apparaturer. I dag findes der partikelacceleratorer på forskningscentre, der er så omfattende at flere hundrede ansatte og forskere kan være involveret i et forskningsprojekt. Denne form for stor-videnskabelige projekter har især fundet sted efter 2. Verdenskrig. Under krigen blev Manhattanprojektet dannet, hvor forskning i atomvåben var af højeste prioritet. Projektet resulterede i verdens første atombombe. Projektet viste vigtigheden af grundforskning i højenergifysik, og især USA fortsatte med at øge støtten til forskningen, hvilket førte til en eksplosion i udviklingen af partikelacceleratorer. Efter dannelsen af CERN blev det hurtigt til en international konkurrence, om at udvikle den mest energirige partikelaccelerator for at finde banebrydende opdagelser, og vinde kampen om den næste nobel pris.