Studenterkollokvium, Laura Brinch Nørregaard: Rapunzel, Rapunzel, lad dit hår falde ned

Rapunzel sidder i sit tårn og venter på hendes prins. Men kan hendes hår overhovedet holde til ham?

Mandag 21. marts 2022,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Vejleder: Henrik B. Pedersen

Vi har næsten alle fået fortalt Brødrene Grimms eventyr om Rapunzel, da vi var yngre. En smuk prinsesse bliver holdt til fange i et højt tårn af en ond heks, og en ung prins redder hende ved at råbe: ’Rapunzel, Rapunzel, lad dit hår falde ned’ og klatre op til hende ved hjælp af hendes lange hår. Men hvilke fysiske spørgsmål kan eventyret egentlig rejse? For kan Rapunzels hår rent faktisk holde til, at prinsen klatrer op af det? Hvordan kan vi beskrive hår rent fysisk? Hvad har indflydelse på vores hårs mekaniske egenskaber?

Til mit studenterkollokvium vil jeg forsøge at svare på spørgsmålene, og til det har jeg forsøgt at måle styrken af mit eget hår. Derudover har jeg undersøgt hvordan hårets styrke varierer på tværs af etnicitet, alder, luftfugtighed og dyrearter.