Studenterkollokvium, Laura Bach Salmonsen: Er skrald rumrejsens endeligt?

Kunstners fremstilling af skrald i rummet.

Mandag 20. marts 2023,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Supervisor: Frank Grundahl

Den teknologiske udvikling har naturligt medført flere og flere objekter i omløb om Jorden. Disse objekter holder ikke evigt – satellitter dør, maling skaller af rumfartøjer og kollisioner medfører ødelagte objekter, og objekterne ender dermed ud som rumskrald. Dette skrald bliver i højere og højere grad et problem for rumrejser- og missioner.

I dette kollokvium udforskes rumskraldets oprindelse, og de problemer det giver. Der vil være fokus på de forskellige typer af satellitbaner, samt hvordan de sættes i omløb.

Kollokviet vil indeholde forskellige eksempler på problemer, som rumskrald har skabt, og forskellige løsninger til at fjerne affaldet præsenteres. Desuden gennemgås forskellige landes lovgivninger vedrørende rumskrald.

Til slut vil der være en gennemgang af forskellige mulige løsninger på problematikken. Der ses både på forskellige missioner, som i fremtiden kunne fungere som løsning, samt metoder, der allerede er i brug for at minimere mængden af rumaffald.