Studenterkollokvium, Lasse Schwaner Arndt: Liv i rummet - fra fiktion til science

Astronom Carl Sagan med en model af Mars landeren ”Viking” som testede Mars’ jord for spor på liv.

Fredag 28. april 2023,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Kai Finster

Rumvæsner er en fast del af science fiktion genrens redskabskasse når der skal skabes forunderlige verdener og konflikt i den fjerne og nære fremtid. Rumvæsner er dog ikke så fjerne som vi tror og en bred samling af videnskabsfolk, filosofer og forfattere har siden antikviteten arbejdet ihærdigt med at svare på et af livets store spørgsmål: ”Er vi alene i universet?”

I dette kollokvie tages du med på en rejse fra rumvæsnets spæde oprindelse i antikviteten til dets plads i det morderne forskningsbillede. Fiktionen har gennem denne historie haft stor indflydelse på hvordan vi tror rumvæsner ser ud og ligeså har opdagelser indenfor astronomien formet hvordan liv i rummet skildres i medierne. Fra engle på Månen, plantager på Mars og signaler fra det fjerne rum. Under kollokviet vil vi sammen udforske hvordan astronomien og fiktionen i sammenarbejde beskriver vores plads i verdensbilledet, samt de fremskridt indenfor forskningen der bringer os stadig tættere på et endeligt svar på det store spørgsmål.