Studenterkollokvium - Kristian Kortegaard: Introduktion Til Kosmologi og Udfordringer med den Klassiske Big Bang-Model

Torsdag 26. november 2020,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud / Zoom

Den Kosmologiske Mikrobølgebaggrundsstråling. Credit: European Space Agency

Vejleder: Steen Hannestad

Med sin generelle relativitetsteori lagde Albert Einstein fundamentet for den kvantitative beskrivelse af Universet, som vi forstår det i dag. Sidenhen, med Edwin Hubbles banebrydende opdagelse af Universets accelererende udvidelse, måtte man, mod datidens overbevisning, erkende, at Universet engang var ganske anderledes end i dag. Man forstod sågar, at Universet måtte være fyldt med en usynlig, ”Mørk Energi”.
Ved hjælp af nutidens avancerede observationer, kan man bygge en model for Universet helt tilbage til dets begyndelse ”The Big Bang”. Straks må man dog sande, at Universet både er bemærkelsesværdigt fladt, dets fjerneste observerbare egne mistænksomt ensartede og tilsyneladende tomt for magnetiske monopoler! Kan disse konstateringer bibringe os en udvidet forståelse af Universet? Er ”Inflation” overskriften på Universets Kapitel 0?