Studenterkollokvium - Katrine Holgersen: Fremtidens klima

Torsdag 12. oktober 2017,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Supervisor: Christoffer Karoff

Klimaet på Jorden er styret af et komplekst samspil mellem forskellige mekanismer som solen, vulkaner, isdække, havstrømme og atmosfærens sammensætning. Gennem Jordens 4,6 milliarder lange levetid har forholdene ændret sig drastisk, og der har både været meget varmere og meget koldere perioder. Dog har klimaet aldrig ændret sig så meget over så kort tid, som det gør lige nu. Det kan have katastrofale konsekvenser for livet på Jorden, og det er en af de største udfordringer menneskeheden står overfor lige nu.

I Paris Aftalen 2015 var de fleste af verdens lande med til at sætte et mål om at begrænse den globale middeltemperaturstigning til 1,5 grader i forhold til før-industrialiseringen, men er dette et realistisk mål?

I dette kollokvium belyses komponenterne i Jordens klima, opbygningen af klimamodeller, og hvordan de kan bruges til at forudsige fremtidige klimaændringer.