Studenterkollokvium - Katrine Alice Glasscock: Hvorfor glimmer klistrer fast til alt - og anden festlig fysik

Torsdag 28. november 2019,  kl. 14:15 - 15:00

"Elektrostatisk udladning". Billedet er fra en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

Supervisor: Liv Hornekær

Glimmer spreder sig overalt. Det kan komme ind i alle sprækker og revner og sidder fast på alt og alle det kommer i nærheden af. Flere uger efter man fx har holdt en nytårsfest kan der sagtens stadig sidde glimmer tilbage i loftet eller på væggen, og jo mere man prøver at skrubbe det af, desto bedre sidder det fast. Hvordan kan det egentlig være? I dette studenterkollokvium kigges der på elektrostatiske kræfter, der bliver sat i perspektiv til velkendte hverdagsfænomener som elektrisk hår, lynnedslag og naturligvis glimmer. Vi kommer omkring de tiltrækkende og frastødende kræfter mellem ladede legemer, elektrostatiske kræfter på neutrale legemer -- isolerende og ledende. Et gennemgående element er brugen af den triboelektriske række til at forklare hvorfor nogle materialer er nemmere at lade ift. andre. Studenterkollokviet er altså et glimrende lynkursus i elektrostatik.