Studenterkollokvium - Kasper Zøllner: Dannelse af stjerner og planeter

Torsdag 19. maj 2016,  kl. 14:15 - 15:00

Dannelse af stjerner og planeter

Kasper Zøllner

Vejleder: Günter Houdek

Torsdag den 19. maj kl. 14.15
Fysisk Auditorium

I det seneste årti er vores kendskab til exoplaneter – planeter omkring andre stjerner end Solen – eksploderet. Tusindvis af verdener er blevet fundet takket være en fokuseret indsats, og nye offentliggørelser dukker op regelmæssigt. Men hvordan står det egentligt til med vores forståelse for, hvordan alle disse planeter er dannet?
Foredraget vil prøve at belyse, hvordan stjerner og især planeter dannes ud fra et kollaps af gigantiske skyer af støv og gas. Vi skal se på, hvordan dette kollaps skaber en skive omkring den unge stjerne og hvordan dette leder os frem til planeter som vi kender dem. Foredraget vil også fokusere på, hvordan vi kan efterprøve vores teorier ved hjælp af hydrodynamiske simuleringer af disse processer, og hvor godt disse passer sammen med observationer.