Studenterkollokvium - Jeppe Juhl Thuesen: Bygning af universets koldeste molekyler fra atomare LEGO-klodser

Mandag 7. maj 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Supervisor: Jan Arlt

Det har været en drøm længe at lave en dipol-dipol interaktion i en ultrakold gas. Denne drøm nåede en stor milepæl i 2008, da det lykkedes for en gruppe forskere ved NIST og University of Colorado at danne rubidium-kalium molekyler i den absolutte grundtilstand. Dette er gjort med en temperatur på omkring 350 nK ved brug af Feshbach resonans og STIRAP (STImulated Raman Adiabatic Passage). Det er nu 10 år siden denne store milepæl blev nået og drømmen er stadig blot det – en drøm. Dette skyldes at der er tre grundlæggende parametre, som selv i dag volder forskerne besvær; nemlig at få lave nok temperaturer, højt dipol moment og en høj tæthed. Disse tre skal forbedres før det forjættede land kan nås.

I dette kollokvium vil jeg undersøge to spændende fysiske metoder, de har brugt for at danne disse unikke molekyler. Slutteligt vil jeg fortælle om nogen af de forskellige applikationer af disse molekyler igennem deres dipol-dipol interaktion.