Studenterkollokvium: James Webb Space Telescope, Freja Borgaard Nielsen

Billede af stjerne taget med JWSTs primære kamera, billedet markerer afslutningen på fokusering af teleskopet og giver et indblik i JWSTs banebrydende høje opløsning.

Torsdag 28. april 2022,  kl. 14:15 - 15:00

Vejleder: Frank Grundahl

James Webb Space Telescope, JWST, Hubble teleskopets efterfølger, markerer det næste store skridt i observationel astronomi. Det 6.5 meter store, rumbasserede, infrarøde teleskop vil observere de tidligste galakser i universet og deres udvikling over tid, nærstudere atmosfærer af planeter omkring fjerne stjerner, og opklare mysterier i vores eget solsystem.

For at kunne opnå disse mål er en række nye teknologier blevet udviklet for JWST, blandt disse er hovedspejlet bestående af 18 segmenter der udfoldes og finjusteres efter opsendelsen, samt et solsejl på størrelse med en tennisbane til at beskytte instrumenterne ombord på teleskopet mod lys fra Solen.

Dette studenterkollokvium dykker ned i JWSTs forskningsmål og instrumenterne der vil opfylde disse, samt udfoldningsprocessen af hovedspejlet og den efterfølgende fokusering der ledte til JWSTs første billede af en stjerne