Studenterkollokvium - Jakob Rye: Tidskrystaller

Tirsdag 13. april 2021,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud. / Zoom

Vejleder: Nikolaj Zinner

Rumlige krystalstrukturer, der periodisk bryder rummelig-translations symmetri, er et velkendt fænomen. I 2012 foreslog nobelpristageren Frank Wilczek den teoretiske mulighed for materialer, der bryder ”tids-translations” symmetri. Dette materiale blev døbt ”tidskrystaller”. Siden Frank Wilcveks oprindelige artikel er tids krystaller blevet undersøgt både teoretisk såvel som eksperimentalt.

I dette kollokvium vil den bagvedliggende teori for tidskrystaller præsenteres, herunder spontane symmetri brud samt mulige teoretiske udfordringer ved at realisere en grundtilstand. Teorien bag ”Floquet tidskrystaller” vil diskuteres og krystallernes karakteristika vil præsenteres. En mulig model for ”Floquet tidskrystaller” vil blive beskrevet, herunder hvordan den er blevet eksperimentelt påvist inden for de seneste år.