Studenterkollokvium, Hans Brüner Dein: Hvorfor er technetium radioaktivt?

Technetium omringet af stabile grundstoffer

Torsdag 24. marts 2022,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Vejleder: Karsten Riisager

Med atomnummer 43 står technetium ud som det suverænt letteste radioaktive grundstof. Men nu når det er omringet af ellers stabile grundstoffer, må man jo spørge, hvorfor er technetium radioaktivt? Hvad er det der adskiller technetium fra sine naboer, og hvordan kan vi udnytte disse egenskaber?

I dette studenterkollokvium vil jeg først fortælle historien om technetium, og hvordan man opdager et grundstof, som ikke kan findes naturligt på vores planet. Herefter præsenterer jeg, med udgangspunkt in den semi-empiriske masseformel, de kernefysiske processer, som binder kerner sammen, og hvordan disse effekter tilsammen gør technetium radioaktiv. Sidst vil jeg tale om hvordan technetium trods sin manglende naturlige fremkomst, har fundet adskillige anvendelser inden for blandt andet medicin og astro-fysik.