Studenterkollokvium, Tinus Claus Blæsbjerg: Fysikken bag god kaffe

Billede er af bobler i en nybrygget kaffe

Torsdag 24. marts 2022,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Vejleder: Steen Brøndsted Nielsen

Kaffe er en fast bestanddel af mange menneskers liv. Endda så meget, at der på verdensplan bliver drukket 2.25 milliarder kopper kaffe om dagen. Alle har nok en ide om, hvordan kaffe smager, men smagen kan faktisk være meget alsidig, og man behøver ikke at være connaisseur for at kunne smage forskel på kaffe. Hvordan kan vi så optimere smagen, så kaffen ikke kun bliver for koffeinens skyld men også for smagen?

I dette studenterkollokvium vil jeg snakke om de fysiske aspekter ved kaffebrygning, samt deres indvirkning på smagen af den færdigbryggede kaffe. Jeg vil særligt kigge på den klassiske filterkaffe, og hvordan man kan beskrive, hvordan vandet strømmer ned gennem den malede kaffe. Til sidst vil vi sammen se, om vi kan smage forskel på to forskellige typer kaffe.