Studenterkollokvium - Frederik Skovbo Møller: Quantum Key Distribution

Mandag 18. september 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Klaus Mølmer

I en tid hvor forskningsgrupper over hele verden kæmper om at bygge en kvantecomputer, frygter mange for sikkerheden af vores nuværende kryptering. Klassisk kryptering bygger på matematisk svære funktioner at løse – men dette er ingen sag for en kvantecomputer. Dette vil dermed give adgang til alt fra bankkonti til Instagram profiler.

En læsning ligger i kvantekryptografi, hvis koder er fysisk umuligt at bryde. Dette kommer dog ikke uden tekniske vanskeligheder, hvilket har ført til at hav af kreative protokoller og anordninger til sikker transmission af kvantemekaniske nøgler.

Blandt disse har man i Schweiz sendt kvantekrypterede valgresultater via lysledernetværk, og i Kina har en satellit i kredsløb tilladt sikker kommunikation over lang afstand ved brug af entaglede fotoner. Dette giver troen på et fremtidigt globalt kvante-internet, hvor kommunikation kan foregå sikkert, og hvor passwords til diverse online tjenester ikke kan knækkes